Lederen i Handel og Kontor (HK), Sture Arntzen, oppfordrer forsikringsselskapene til å nekte å forsikre butikker som ikke har sikret seg selv mot ran. HK-lederen mener butikker bør være godkjent i tråd med "Sikret mot ran" – ordningen, som er et sikkerhetskonsept i samarbeid mellom HK, Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) og Politiet. Det sa han under LO Service sin kartellkonferanse på Halvorsbøle på Jevnaker forrige uke.
Lederen i Handel og Kontor (HK), Sture Arntzen, oppfordrer forsikringsselskapene til å nekte å forsikre butikker som ikke har sikret seg selv mot ran. HK-lederen mener butikker bør være godkjent i tråd med "Sikret mot ran" – ordningen, som er et sikkerhetskonsept i samarbeid mellom HK, Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) og Politiet. Det sa han under LO Service sin kartellkonferanse på Halvorsbøle på Jevnaker forrige uke.
Vi kan ikke akseptere en lunken holdning fra butikkeiere som ikke ønsker å bruke noen lusne kroner for å beskytte egne ansatte og andre verdier, sier Arntzen. "Sikret mot ran" krever blant annet fysiske sikringstiltak, sikring av kontanter, rutiner for minimalt med kontanter tilgjengelig, alarmer- og varslingstiltak og kursing og ettervernsordninger for ansatte. Statistikken viser at det begås i gjennomsnitt 2, 6 ran per dag i Oslo. Det vil innebære tett opp mot 1000 ran når året er omme. Medregnet søndager, helligdager, jul og nyttår. Analyserer vi ranstrenden er vi blitt flinkere til å beskytte våre hjem og våre biler, men det foregår flere ran på åpen gate og mot kiosker og bensinstasjoner, som ikke er særlig godt beskyttet. Det er også bekymringsfullt at ranerne blir yngre og yngre. Det viser seg at manglende politiske satsing på oppvekstvilkår og tilbud til unge, straffer seg, sier Arntzen.
Vellykket kartellkonferanse
– Dette har uten tvil vært den beste kartellkonferansen i LO Service. Vi har i disse tre dagene sett nærmere på storsamfunnet rundt oss, hvilke endringer i arbeidslivet vi står overfor, og hvilke utfordringer LO, LO Service, de andre kartellene og forbundene står overfor i tiden framover. Og vi har hørt om hvordan medlemmet i de ulike forbundene i LO Service har det i hverdagen i dagens arbeidsliv.
De mange innledningene fra Hotell- og restaurantarbeiderforbundet, Transportarbeiderforbundet, Arbeidsmandsforbundet, ElogIT-forbundet og HK har vist oss at vi har mye felles. Da tenker jeg ikke bare på den 100 år gamle arven vår, men også at vi står overfor mange av de samme utfordringene. Vi må fortsatt kjempe for å forbedre de tradisjonelle problemstillingene i arbeidslivet, slik som manglende medinnflytelse, treg lønnsutvikling, for lav organisasjonsgrad og kunnskapsløse og kyniske arbeidsgivere og kapitaleiere. Samtidig må vi kontinuerlig arbeide for å bli en bedre organisasjon med tilbud også til nye utdanningsgrupper i samfunnet vårt. Og vi må hele tiden diskutere hvordan vi skal komme høyere opp på banen. Motspillere er det mange nok av.
Ny virkelighet
– Disse dagene har på mange måter avtegnet et bilde av en ny virkelighet. Jeg tror at når man om ti, tyve eller tredve år, ser tilbake på tiden vi nå befinner oss i, vil man i den tiden vi nå lever i, kunne spore markante tidsskiller. For et par år siden passerte vi et viktig tidsskille i forhold til at det er flere unge som utdanner seg på høyskolenivå og universitet, enn de som ikke gjør det. Om få år skyller eldrebølgen over oss. Og vi vil oppleve en situasjon der det er knapphet på arbeidskraft. Her spiller EVU en viktig funksjon, i forhold til fornyet kunnskap i omstillingssamfunnet. Hvordan vi integrerer våre nye landsmenn er også en viktig faktor. Utfordringene står i kø.
Service fortjener økt fokus
– Kartellkonferansen har også etterlatt liten tvil om at brorparten av arbeidsplassene i framtiden ligger innenfor service og kommunikasjonssektoren. Og den fortjener mer fokus. Vi skal bli flinkere til å sette dagsorden internt i LO og i samfunnet for øvrig. Og tilbakemeldingene fra Liv Undheim og Gerd Liv Valla tyder på at servicesektoren vil bli enda mer fokusert også fra LO-ledelsens side. Det er positivt! Det er fortjent. Og det er på tide. Men vi må ikke gå i den fella å sette industrisektoren opp mot servicesektoren. Dette har alltid og vil alltid være et samspill, selv om det er servicesektoren som nå er storebror i forhold til sysselsetting og verdiskapning i landet.