Handel og Kontor har vedtatt nye satser for streikestønad i forbindelse med streiken mellom LO og NHO. Streikende HK-medlemmer får i gjennomsnitt den samme økonomiske streikestøtte som øvrige forbund tilbyr sine medlemmer.
Handel og Kontor har vedtatt nye satser for streikestønad i forbindelse med streiken mellom LO og NHO. Streikende HK-medlemmer får i gjennomsnitt den samme økonomiske streikestøtte som øvrige forbund tilbyr sine medlemmer.
Hva mottar de streikende i streikebidrag?
– Streikebidrag er nettoinntekter og skal ikke skattes av, og er tenkt å dekke de mest nødvendige utgifter til livets opphold for medlemmet og dem som forsørges mens streik pågår. Les også mer om økonomiske og andre råd og tips i forbindelse med konflikten i artikkelen "Spørsmål og svar om streiken mellom LO-NHO".
HKs nye satser, gjeldende fra 3. mai 2000.
Sats A: Medlemmer med fast avtalt arbeidstid til og med 15 timer pr. uke:
Kr. 950,- pr. uke (Dagsats: kr. 136,-).
Sats B: Medlemmer med fast avtalt arbeidstid over 15 timer og til og med 30 timer pr. uke:
Kr. 1.150,- pr. uke (Dagsats: kr. 165,-)
Sats C: Medlemmer med fast avtalt arbeidstid over 30 timer pr. uke:
Kr. 1.500,- pr. uke (Dagsats: kr. 215,-).
Satsene er justert i forbindelse med årets tariffoppgjør, og vedtatt av forbundsstyret i Handel og Kontor.
Hvordan får jeg streikebidrag?
Klubbleder har ansvaret for å innrapportere hvilke medlemmer som har krav på streikestønad. Forbundet sentralt sender i disse dager ut "Skjema for utbetaling av konfliktstønad" til den enkelte klubbleder. Dette sendes til hjemstedsadressen, fordi streikende ikke har tilgang til bedriftens lokaler. Kklubbleder har ansvaret for å fylle dette ut og sende inn til HKs hovedkontor. Det er viktig at skjema er fylt ut korrekt og sendt til Handel og Kontor innen fredag 12. mai, slik at streikende medlemmer kan få utbetalt stønaden 15. mai. Utbetaling vil skje den 15. og den 30. hver måned. Stønaden utbetales direkte til hvert enkelt medlems bankkonto (kontonummer påføres nevnte skjema av klubbleder/ansvarlig tillitsvalgt).