Andre nestleder Stein Kristiansens appell – 7. november 2000

Stortinget
Mot avgiftslegging (moms) på tjenester

Reiselivsnæringen har i flere sammenhenger fra sentralt  politisk hold blitt

definert som en viktig vekstnæring for Norge.  Mye av æren for dette ligger til reiselivsnæringen selv og lokale politiske krefter, som har mobilisert for å få de sentrale politikerne til å sette reiselivsnæringen på det politiske sakskartet. Lokalt gjøres det mye for å legge til rette for og trygge grunnlaget for og markedsføre de virksomheter, som allerede er etablert. Samtidig er det også mange som ser et større potensiale i framtiden, og dermed har lagt planer for hvordan reiselivsnæringen kan utvikles.

I sin kjerne er det snakk om å etablere virksomheter og arbeidsplasser, ofte  for å erstatte de arbeidsplasser som har gått tapt for distrikts-Norge.  Det er ingen som kan forvente at disse virksomhetene skal leve av ren luft og kjærlighet til naturen. Like mye som det kreves brukbare rammevilkår for andre næringsgrener må også  reiselivsnæringen ha krav på rammevilkår som gir grunnlag for et innkomme for de som arbeider i næringen. Uten et innkomme, er det ikke grunnlag for virksomhetene. Vi er kjent med at mange sliter med å opprettholde de virksomheter som er etablert. I en slik situasjon vil det være meningsløst å legge til nye avgifter.  Nye avgifter vil sikkert også medføre at lokale utviklingsplaner  blir lagt på is.  Det vil være et signal som går direkte i motstrid til de signaler som er gitt i forhold til å definere reiseliv som vekstnæring.  Vår oppfordring til Regjering og Storting i forhold til statsbudsjettet 2001 og overskuelig framtid er å skjerme reiselivsnæringen. Prisnivået er høyt allerede i dag.  Prisøkning kan ha som konsekvens at det faktisk blir mindre å hente inn, dersom antallet virksomheter og arbeidsplasser blir redusert.

Handel og Kontors landsmøte i september i år vedtok følgende uttalelse:

Landsmøtet i Handel og Kontor ser med bekymring på at våre medlemmer innenfor luftfart og reiseliv ser sine arbeidsplasser truet av de høyeste luft-fartsavgiftene i Europa. Norske flyselskap betaler i dag 34% av sine inntekter direkte til den norske stat i form av avgifter. Da Stortinget vedtok deregulering av lufttrafikken i 1994, fastslo de samtidig at det skulle være like konkurransevilkår for flyselskapene. I dag favoriseres selskaper som i hovedsak opererer utenfor Norge. Dagens avgiftsnivå truer ikke bare arbeidsplassene innen luftfart, men også næringslivet i distriktene generelt, og reiselivsnæringen spesielt. Landsmøtet vil på det sterkeste advare mot innføring av  moms på reiser og tjenester.

Fra vår side er det ikke snakk om å stille i klasse sammen med politikere og næringslivstopper som jamrer over avgiftskåte politikere.  Vi – mer enn andre – er klar over at velferd ikke er gratis. Når vi protesterer i denne sammenhengen er det for at vi ønsker at reiselivsnæringen må komme seg opp å stå, før nye avgifter kan aktualiseres. Og – det er ikke minst for å minne Regjering og Storting – om hvilke  føringer og  vedtak de selv har gått inn på.  Det tjener politikerne til lite ære  å gå tilbake på dette, og dermed skape en situasjon som vil i beste fall vil bli uforutsigbar, eller i verste fall et tilbakeslag for det arbeid som er allerede er gjort i denne næringen.
Ordtaket – det er ingen skam å snu – har fortsatt sin gyldighet.

Takk for oppmerksomheten.

Hei, jeg heter Sidsel. Hva kan jeg hjelpe med?