Ønsker ikke samferdselsministeren at distriktene i Norge skal ha etfullverdig tilbud når det gjelder rutefly? Det spørsmålet stiller vi iBraathens funksjonærklubb oss etter utspillet fra samferdselsminister MoeGustavsen, hvor han nærmest pålegger flyselskapene å senke prisene.
Da flytrafikken i Norge ble avregulert i 1994, det vil si at det ble frikonkurranse, ble det fra Stortinget lovet like vilkår for alle aktører. Dengang var vi ansatte redde for at utenlandske selskaper ville ta over, medden følge at vi mistet våre arbeidsplasser. Lite visste vi at avgiftene komtil å bli den store trusselen.
Siden har følgende skjedd: Avgiftsnivået på flyreiser innenlands har stegetjevnt og trutt og er i dag det høyeste i Europa, mens avgiftene tilutlandet ble senket siste år. Minimum 1/3 av prisen som betales for enbillett går direkte tilbake til staten. Dette er en stor belastning foralle som benytter seg av fly som fremkomstmiddel og fører til storemerutgifter for bedrifter og privatpersoner.
I budsjettet vedtatt 2000 ble det gitt nullsats på moms for flyselskap.Dette var og er en positiv handling som gir plusseffekt for selskapene, menså innføres den såkalte fiskale avgiften, eller også kalt NSB avgiften påalle strekninger i Norge. Denne avgiften var tidligere lagt der hvor flykonkurrer med tog, og ut fra et miljømessig hensyn. Innføringen av dennegir vårt selskap en merutgift på 3 ganger den lettelse nullsatsen gir!Hvordan kan da vårt selskap senke prisene? Det drives forretning og vi skalbevare arbeidsplassene.
Overkapasiteten i lufta er stor, er et utsagn. Derfor må vi legge på flereavgifter! Ja det er riktig. Men her har selskapene tatt ansvar og regulertned både antall flygninger, samt at man har sluttet å fly enkeltestrekninger.Kapasiteten i dag er det samme nivået som før Gardermoen ble åpnet.
Norske flyselskaper har kostet den norske stat minimalt. Til gjengjeld harden vært en god inntektskilde, og etter hvert en gedigen melkeku som i årgir staten en inntekt på 1500 millioner kroner! På toppen av dette kommeroverskuddskravet til luftfartsverket som igjen fører til press på de som måfinne inntjening hos sine kunder, det er flyselskapene!
Vår hverdag består i å kjempe for arbeidsplassene, ikke minst idistriktene, da nedskjæringene kommer først i områdene med minstinntjening. Ukentlig er vi i forhandlinger om nedskjæringer på kontrakterog oppsigelser av medlemmer. Senkes prisene, er vi redd enda flere vilmiste jobben, helt eller delvis.
Prisnivået på flyreiene i Norge er blitt slik at den vanlige Ola Nordmannikke ser seg råd til å bruke kollektivtransporten fly. De finner andremåter, tar gjerne bilen – hva da med miljøet? Bedriftene finner også andreløsninger. Flyselskapene taper kunder og penger, og det samme gjørluftfartsverket. Hjulet går den gale veien.
Derfor sier vi til samferdselsministeren:Senk kravet til inntjening for Luftfartsverket. Sørg for at de fiskaleavgiftene blir senket. så skal vi sammen sørge for at det blir billigere åfly for alle, og at våre arbeidsplasser får bestå!
Gardermoen 23. april, 2001
Lisa Skaret
nestleder