‘-Norwegians lærlingordning må opphøre

-Dersom Yrkesopplæringsnemnda i møtet mandag 20. november ikke har mulighet for å endre eller stoppe den nåværende lærlingordningen i Norwegian, vil HK kreve at nødvendige endringer i lov og forskrifter blir gjort. Dette for å sikre at både lovens og partenes intensjoner etterleves. Det sier organisasjonssekretær Børje Furunes i HK.

Høsten 2005 ble det avholdt informasjonsmøte i Norwegian med blant annet Norwegian Kabinforening (NK) der selskapet redegjorde for sine tanker om å etablere en såkalt "air-pair"-ordning for kabinpersonell. Tanken var at norske (språk)studenter for en periode på maksimum to år kunne bo i England og jobbe for selskapet. Selskapet kunne slik redusere personalkostnader vesentlig. Planen ble imidlertid aldri effektuert. I november 2005 godkjente Akershus fylkeskommune Norwegian som lærebedrift for reiseservicefaget.

HK og luftfart
I Norwegian er Handel og Kontor i Norge (HK) sin Luftfartsoverenskomst med NHO gjort gjeldende for forbundets medlemmer i andre yrkesgrupper. Denne overenskomsten innehar minstebestemmelser om lærlinger og fagarbeidere.

HK finner det uakseptabelt at Norwegian tar inn voksne lærlinger ut fra en motivasjon om å senke kostnadene i selskapet. I praksis fortrenger lærlingene ordinær arbeidskraft.

HK frykter at ordningen kan smitte over til våre avtaleområder i selskapet, og også til andre bedrifter på jakt etter smutthull for å kutte personalkostnader. Å etablere en ordning bare for voksne lærlinger bryter med intensjonen i Reform 94. Norwegian har per i dag ikke én eneste faglært ansatt. De har ikke etablert en praksiskandidatordning (§ 3.5), heller ikke utløser fagbrevkompetansen belønning i selskapet, i form av eksempelvis egne fagbrevtillegg.

HK har engasjert seg lenge for å innføre fagbrev i luftfarten for sine medlemsgrupper gjennom praksiskandidatordningen og for unge arbeidstakere under 21 år. Norwegians motiv for å opprette den nåværende ordningen ser imidlertid ikke ut til å være ønsket om videreutdanning av arbeidstakere innen reiseseservicefaget. Snarere å bruke lærlinger som konkurransemiddel mot andre flyselskap.

-Østeuropeiske lærlinger?
-Dersom ordningen i Norwegian får fortsette som i dag, hva kan da hindre andre selskaper å ta inn eksempelvis østeuropeiske voksne lærlinger i tilsvarende lærlingordninger? Sier organisasjonssekretær Børje Furunes i HK. Han har ansvar for utdanningsspørsmål i forbundet.

-Ordningen dumper lønninger, bryter med grunnleggende stillingsvernsregler, og river ned formålet med lærlinginstituttet. Derfor kan ikke lærlingordningen i Norwegian for voksne arbeidstakere aksepteres i sin nåværende form, sier han.
 

HKs kontaktpersoner for pressen:
• Organisasjonssekretær for utdanning Børje Furunes, telefon 23 06 12 13 / 907 46 601
• Informasjonssekretær Ove Magnus Halkjær, telefon 23 06 12 14 / 908 54 418

Yrkesopplæringsnemndas møte mandag 20. november finner sted i Galleriet, Glass-spissen, Schweigaardgt 4, klokken 14.00.

Hei, jeg heter Sidsel. Hva kan jeg hjelpe med?