De tillitsvalgte i SAS opplever nok en gang at ledelsen overkjører dem i en prosess med forsøk på å spare penger. Nå er det kundesentrene som skal selges for enhver pris.
SAS har til hensikt å overdra virksomheten til et amerikansk selskap som skal drive callsentervirksomhet. Slik vi forstår, ser det ut som at dette selskapet skal ha virksomhet i Norge kun for en begrenset periode, for så å flytte virksomheten til Sverige, eventuelt videre til et lavkostland. Handel og Kontor ser på dette som sosial dumping.
Gjennomføringen av møter i henhold til Hovedavtalen er under enhver kritikk og vi vurderer å gå til arbeidsretten med en rekke brudd. Underlagsmateriale og økonomiske beregninger blir tilbakeholdt. Dette gjør det umulig for de tillitsvalgte å føre reelle forhandlinger med bedriften. Deler av SAS sine egne beregninger er basert på for høye lønnskostnader, noe som de har innrømmet selv. Det foreligger et utkast til en kontrakt, mellom SAS og kjøper, på komplisert juridisk engelsk som bedriften nekter å oversette til norsk for de tillitsvalgte.
Etter møte med statsråd Giske i går ble det sendt brev fra departementet til bedriften, hvor han påpeker at SAS skal drive i tråd med lovgivningen i det enkelte land hvor selskapet har virksomhet. I den aktuelle situasjonen gjelder dette at omstilling i norsk virksomhet skjer i tråd med norsk lov og de avtaler som er inngått med de ansattes organisasjoner. Videre sier departementet at selskapene skal opptre langsiktig og ansvarlig i omstillingsprosesser.
SAS har mottatt brevet, men de hevder at de har fulgt norske lover og regler, så får det bare komme rettssaker i etterkant.
HK mener at prosessen må reverseres og drøftinger må gjenopptas etter norsk lov- og avtaleverk. SAS sin ledelse må få prosessen tilbake på rett spor til det beste for kundene, de ansatte og selskapet i sin helhet.